Greek Albanian Bulgarian Czech Dutch English Estonian Finnish French German Icelandic Irish Italian Norwegian Portuguese Russian Slovenian Spanish Swedish Turkish
Εφημερίδα ΗΩΣ
Είσοδος μελών



  

Επισκέπτες
Έχουμε 38 επισκέπτες συνδεδεμένους

Επιστολή της κας Νόρας Κωνσταντινίδου

Απ’ τα κόκκαλα βγαλμένη! Από τη ροδοδάκτυλη Ηώ: Ροδοστεφανωμένη!

giorti_miteras4Την προπερασμένη Κυριακή (9-10-2016), ο Μουσικοχορευτικός Σύλλογος Προσοτσάνης, "Ο Μέγας Αλέξανδρος", πραγματοποίησε τα εγκαίνια του νεόδμητου κτιρίου του Πολιτιστικού Κέντρου του. Μπροστά σ’ ένα παρόμοιο γεγονός εφάμιλλο της ρήσης του Κοσμά του Αιτωλού, "τα σχολειά κτίστε", κανένας δεν μπορεί να σταθεί αδιάφορος. Περισσότερο, γιατί σε μια εποχή ένδειας, όπου το μυστρί (μαλάς-μαζίλκα) έπαψε να βρίσκεται σε χρήση, η νεοαναγειρόμενη οικοδομή μόνον σαν θαύμα-θαυμάτων λογίζεται. Οι κάτοικοι του Δήμου Προσοτσάνης συσπειρωμένοι υποδειγματικά γύρω από τον πολιτιστικό Σύλλογο τους ξεπέρασαν σ' αυτήν την περίπτωση την οικονομική κρίση. Η στέγη του Πολιτιστικού Κέντρου "έγινε αποκλειστικά με χρήματα της Ε. Ένωσης" γράφτηκε στη διμηνιαία έκδοση του εντύπου ΗΩΣ του Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2016. Οργανωμένοι απέδειξαν πως είναι απόγονοι εκείνων που επέδειξαν παρόμοια τη δράση, καθώς από την "εν Προσοτσάνη Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα" με τ' όνομα "Ηώς", διδάχθηκαν τα δέοντα. Από τον κανονισμό του ομώνυμου Συλλόγου του 1879 έμαθαν πολλά. Αναγνώρισαν τις παρακαταθήκες τους και προσαρμόστηκαν στα γραπτά υποδείγματα των προγόνων τους, όπως διαβάζονται στις σελίδες της ιστορίας, και όπως τις προσάρμοσαν στα καθέκαστα της σύγχρονης ζωής: "Σκοπός της εν Προσσοτσιάνη Φιλεκπαιδευτικής Αδελφότητος Ηούς είναι η διάδοσις της παιδείας... και η σύστασις Παρθεναγωγείου, προς ελληνοπρεπή μόρφωσιν του γυναικείου φύλλου".

Η ύπαρξη του εντύπου ΗΩΣ, αναγνωρίζεται από τη συνεχή εκδοτική φροντίδα του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσοτσάνης, "Ο Μέγας Αλέξανδρος" και που ισότιμα αγκαλιάζει ως μέλη όλους, άνδρες και γυναίκες. Στο λογότυπο που συνοδεύει το δεκαεξασέλιδο συχνά φυλλάδιο με την πλέον πολύχρονη εκτυπωτική παρουσία, γράφεται: "Η πανέμορφη θεά της αυγής, η "ροδοδάκτυλη", όπως την ονομάζει ο Όμηρος, η Ηώς, είναι αυτή που προαγγέλλει την ανατολή του ήλιου και σκορπά το πρώτο αμυδρό φως στη γη σκεπάζοντας με ρόδινα τριαντάφυλλα τον ορίζοντα". Παράλληλα, (η Ηώς) αναδεικνύει το περιβάλλον με την τεσσάρων χιλιάδων χρόνων παρουσία του ανθρώπου και των ρόδων στις ομαλές βουνοπλαγιές του Παγγαίου όρους. Διευρύνεται έτσι η γνώση γύρω από την πεδιάδα της Δράμας, όπου ο νέο ανασκαφής οικισμός των Σιταγρών (κατάντικρυ του κάμπου της Προσοτσάνης).

Μεταφορικά η λέξη Ηώς υπονοεί και τη νεότητα, γιατί η νεαρή κόρη συμβάλλει δημιουργικά στο ξεκίνημα της νέας ημέρας. Γι' αυτό και ο Μουσικοχορευτικός Σύλλογος απαρτίζεται το περισσότερο από νέους ανθρώπους. Το φως του ήλιου που προδρομικά αναδεικνύεται από την Ηώ που προπορεύεται, φωτίζει την κάθε πλευρά ως και τις απόκρυφες γωνιές της γης και βγάζει στο φανερό τα έργα τέχνης. Ο Πολιτισμός, ταυτίζεται με την τέχνη και μεταξύ των άλλων, με τη μουσική, το τραγούδι και το χορό. Σύμφωνα με το καταστατικό του συλλόγου τιμάται η τέχνη ως "μουσικοχορευτική" παράδοση από τα χορευτικά τμήματα, τόσο από τους νεολαίους, όσο και από τα σχολιαρόπαιδα των Δημοτικών Σχολείων της Προσοτσάνης.

Μερικά απ' τα πολλά επίθετα της Ηούς ο Σύλλογος τα προσεταιρίζεται ιδιότυπα: Πέρα από την κοινή χρήση της λέξης ροδοδάκτυλος, η ονομασία ροδόπεπλος "διαβάζεται" στα πέπλα που φορούν οι χορεύτριες με το ρόδινο χρώμα στα υφάσματα τα στολισμένα από ζωντανά, μπορεί και τεχνητά τριαντάφυλλα ή από τριαντάφυλλα ζωγραφισμένα. Η ονομασία ροδοστεφής αναγνωρίζεται στα στεφάνια από τριαντάφυλλα που στολίζουν τα μαλλιά τους ή το αυτί οι έφηβες, ενώ οι μικρές στην ηλικία (κοπελίτσες) φορούν στο κεφάλι στεφανάκια από ρόδα. Εξυπακούεται, πως δεν είναι αυτά μόνο τα ονόματα της Ηούς. Το ροδόσφυρος, φάεννα κροκόπεπλος, (λέξη που σχετίζεται με τα πέπλα που έχουν το χρώμα του κίτρινου κρόκου, που συμβολίζει την άνοιξη και σε επέκταση τη χαρά της νεότητας) λευκόπτερος, λευκόπωλος φωτόπεπλος, χρυσόθρονος χρυσοπέδιλος και βοώπις. Στην Ομήρου Ιλιάδα η Ηώς αναφέρεται ως φαεσίμβροτος (καθώς φέρνει το φως και τη βρώση στους θνητούς (Ιλιάδα, Ξ. 785). Στην Οδύσσεια η Ηώς έχει ανθρώπινη την υπόσταση. (Σηκώθηκε, γράφεται, από το κρεβάτι του μεγαλόπρεπου Τιθώνου, για να φέρει το φως σε θεούς κι ανθρώπους), (ε. 1). Συνοπτικά μπορεί να ειπωθεί πως οι ποιητές στην αρχαιότητα συχνά την εκθειάζουν, ενώ οι ζωγράφοι δεν τσιγκουνεύονται τα χρώματα στο χρωστήρα τους, προκειμένου να αποδώσουν την αυγινή Ηώ. Στο παλάτσο, Ροσπιλιόζι της Ρώμης (ως ένα μόνο παράδειγμα) διασώζεται ο πίνακας της Ηούς να σπέρνει άνθη στη γη μπροστά από το άρμα του ήλιου.

Οι Προσοτσανιώτες είναι άρικτα δεμένοι με τη μακραίωνη τοπική ιστορία τους. Κοινωνοί απαξάπαντες της καθημερινής ζωής του τόπου τους, ("στα μυστικά τους δε βάζουνε κλειδιά"), απέδειξαν έμπρακτα τη συμμετοχή τους στα δρώμενα της Κυριακής που πέρασε. Έδωσαν όλοι το παρόν κι έγιναν όλοι όχι μόνο κοινωνοί, αλλά και συμμέτοχοι του τριπλού προγράμματος της ημέρας, το οποίο περιελάμβανε: Κυριακάτικο εκκλησιασμό. Επιμνημόσυνη δέηση και στη συνέχεια τα Εγκαίνια της νεόδμητης Πολιτιστικής στέγης. Από τους προσκαλεσμένους και τους εμπλεκόμενους στη διεκπεραίωση του έργου δεν έλειψε κανείς, όπως ανέφερε η εφημερίδα της Δράμας "ΧΡΟΝΙΚΑ" που δημοσίευσε πλήρες με ευχαριστίες κι ονόματα ρεπορτάζ, περιορισμένο στα εγκαίνια και μόνο.

Η ροδοδάκτυλη Ηώ (η κόρη του Ήλιου και της Ευφρόνης ) έφερε ξεκούραστη στον κόσμο το φως της ημέρας. Πριν όμως ο ήλιος διαβεί τις ουράνιες πύλες και φανεί στον ουρανό η θεά, "ως προσωποποίηση της εωθινής λάμψης" μπήκε βιαστικά στους ναούς κι άναψε όλα τα κεριά στα μανουάλια και τα φυτίλια στα κανδήλια. Ύστερα, όσο διαρκούσε το γλυκοχάραμα άναψε τις κανδήλες στα μνήματα κι ακροπατώντας έφθασε και χαιρέτησε ανήμερα των εγκαινίων τους νεκρούς στο μνημόσυνο των πεσόντων στο Μακεδονικό Αγώνα. Έψαλε χαμηλόφωνα με σύγκρυο το «απ’ τα κόκκαλα βγαλμένη».

Αθέατη ανέκαθεν η χρυσόθρονος Ηώ του Πολιτισμού αναζήτησε τα δικαιώματά της ως μακεδονίζουσα στη γη των Πιερίων, ανέβηκε στα παραθύρια του νεόδμητου κτιρίου, τα γέμισε φως κι έμεινε εκεί, παραδίδοντας ποιητική αδεία τους παραλλαγμένους στίχους του Ανδρέα Κάλβου: Επί το μέγα οίκημα/ η Ελευθερία ολόρθη/ προσφέρει δυο στεφάνους! Ένα από γήινα ρόδα/κι άλλο απ΄άστρα! Καλό ρίζικο, με τις ευλογίες του Θεού και της Παναγίας.

 

 
Που βρίσκεται η Προσοτσάνη
greece_brown_glass

alt
Αποκτήστε το βιβλίο "Η Προσοτσάνη και η ιστορία της"
Τηλ. παραγγελίας: 2522023480

alt

Αποκτήστε το Βιβλίο Ημερολόγιο του Συλλόγου


stamps

Αποκτήστε τα συλλεκτικά γραμματόσημα του Συλλόγου

youtubelogo
κλικ εδώ για video


facebook